Wijziging Mijn Verbouwpremie voor verhuurders op komst
Vlak voor de zomervakantie kondigde minister van Wonen Melissa Depraetere een wijziging aan binnen Mijn Verbouwpremie, in het bijzonder gericht op verhuurders. Concreet wil de minister meer verhuurders voor een premie bij werken in aanmerking laten komen. Mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, onder meer wat betreft de huurprijs. De regering keurde een ontwerpbesluit principieel goed. Er is evenwel nog advies van de Raad van State nodig voordat één en ander definitief van start kan gaan.
Concreet voorziet het ontwerpbesluit twee wijzigingen:
- Verhuurders die privaat verhuren met naleving van bepaalde voorwaarden (cfr. infra), hebben recht op de Mijn VerbouwPremie aan een premiepercentage van 35% (doelgroep 3).
- Verhuurders die verhuren aan een woonmaatschappij voor minstens 9 jaar krijgen recht op een bonus van 10% boven op het premiepercentage van 50% (doelgroep 4).
Daarmee wil de Vlaamse regering huurwoningen op de markt houden, renovaties betaalbaarder maken (mede gelet op het aankomend huurindexatieverbod en de energienorm), alsook incentives aanbieden om de huurprijs niet te maximaliseren. Bedoeling is om renovatie aantrekkelijker te maken voor wie ‘betaalbaar’ of sociaal verhuurt.
Detail: wie intekent op het systeem van budgethuren/geconventioneerd verhuren, blijft buiten beschouwing. De cumul van de premies die men ontvangt binnen het budgethuren met Mijn Verbouwpremie is uitdrukkelijk uitgesloten. Dit uit vrees voor overtreding van de Europese regels inzake staatssteun.
Om als verhuurder beroep te kunnen doen op Mijn Verbouwpremie zal je moeten voldoen aan volgende voorwaarden:
- De premiewoning wordt verhuurd als hoofdverblijfplaats, met een woninghuurcontract dat een minimale duurtijd heeft van 3 jaar.
- De verhuurder beschikt op de aanvraagdatum over een geldig conformiteitsattest.
- De huurprijs is maximaal gelijk aan.
- De huurprijs vastgesteld op basis van de gemiddelde vork bekomen via de huurschatter EN
- de maximale huurprijs, exclusief de maandelijkse korting, zoals opgenomen bij de Mijn VerbouwLening voor verhuurders.
Voor 2026 bedraagt de maximale huurprijs bij Mijn Verbouwlening € 1.016,53. Dat bedrag wordt verhoogd tot € 1.129,48 in een aantal gemeenten (vooral de centrumsteden en de Vlaamse rand).
Om één en ander te staven zal de verhuurder, die een aanvraag voor de premie indient, het huurcontract daar mee in moeten opnemen.
Noteer tot slot dat de regering ook nog het volgende meegeeft in de stukken:
‘Voor verhuurders van een appartement wordt de premieberekening voor werken aan de gemeenschappelijke delen toegepast op dezelfde manier als voor eigenaar-bewoners uit inkomenscategorie 3 en 4.’
De uitbreiding is gepland om in 2027 van start te gaan. Een precieze startdatum is nog niet gekend. Dit zal niet enkel afhangen van het moment waarop het besluit definitief kan worden goedgekeurd maar ook van de nodige IT-ontwikkelingen binnen het aanvraagloket.
We volgen het dossier verder en houden je op de hoogte van verdere evoluties in het dossier.