Terug
Header image for news article

Vlaanderen versterkt renovatiegolf met nieuwe campagne over Mijn VerbouwLening

Nieuws
17/09/2026

Het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap start op 5 oktober een brede informatiecampagne om de bekendheid van Mijn VerbouwLening te vergroten. Gedurende drie weken zal de campagne te zien en te horen zijn op radio, televisie en online kanalen, met als doel zoveel mogelijk Vlamingen te informeren over deze uitzonderlijk voordelige financieringsoplossing voor energiezuinige renovatiewerken. Een groot deel van het woningpatrimonium in Vlaanderen is namelijk verouderd en onvoldoende energie-efficiënt. Om de klimaatdoelstellingen te halen, het comfort van woningen te verhogen én de energierekening onder controle te houden, is een versnelling van de renovaties noodzakelijk.

Mijn VerbouwLening is een zeer voordelige en toegankelijke lening tot 60.000 euro, ontworpen om Vlamingen te helpen bij de prefinanciering van renovaties die hun woning energiezuiniger, comfortabeler en toekomstbestendig maken. De lening heeft een maximumtermijn van 25 jaar en kan op basis van offertes aangevraagd worden. In vergelijking met andere producten op de markt biedt deze lening aanzienlijk gunstigere voorwaarden, waardoor ze voor veel gezinnen en eigenaars een cruciale hefboom vormt. 

De rentevoet van Mijn VerbouwLening bedraagt dit jaar 0%, 0,5% of 1,5%. Wie een lager inkomen heeft en voldoet aan de voorwaarden, kan een lagere rentevoet krijgen om te lenen. Burgers uit de laagste inkomenscategorie lenen zelfs renteloos. Burgers die in de hoogste inkomenscategorie vallen, kunnen Mijn VerbouwLening niet aanvragen. De rentevoet wijzigt elk jaar (opgelet: enkel van toepassing op nieuwe leningen). 

Mijn VerbouwLening kan aangevraagd worden door eigenaar-bewoners uit inkomenscategorie 2, 3 en 4 van Mijn VerbouwPremie, private verhuurders(onder voorwaarden)en verhuurders via een woonmaatschappij. Ook verenigingen van mede-eigenaars, niet commerciële rechtspersonen en coöperatieve vennootschappen komen in aanmerking. Met Mijn VerbouwLening kunnen Vlamingen allerlei renovatiewerken financieren die energie-efficiëntie beogen, zoals dak- of gevelisolatie, hoogrendementsbeglazing, warmtepomp(boiler), zonnepanelen. Ook bepaalde voorbereidende werken komen in aanmerking, zoals vochtbestrijding of aanpassingen van elektriciteits- of sanitaire installaties. 

Meer informatie vindt u op www.mijnverbouwlening.be

Enkel aangemelde gebruikers kunnen reageren op dit artikel
Meld je aan om te reageren
Aanmelden