Terug
Header image for news article

Onderteken mee onze open brief over laadpalen in appartementsgebouwen

Nieuws
14/10/2025

Al jarenlang vragen, smeken syndici om duidelijke regelgeving rond laadpalen in appartementsgebouwen. Waarom? Om het risico op rampen zoals afgelopen zaterdag in Izegem te reduceren. Hoe ‘uitzonderlijk’ zo’n ontploffing misschien mag zijn volgens experten, de ravage is enorm. Appartementsbewoners overal in ons land maken zich zorgen. Voor de syndici resteert maar één vraag: zal de politiek nu wél in actie schieten?

CIB én individuele syndici laten al jaren geen kans onbenut om de politiek tot actie te bewegen. Het is onbegrijpelijk dat maatregelen tot vandaag uitgebleven zijn. In het licht van de ontploffing in Izegem is dat nu helemaal onverantwoord. 

Collega’s, laat ons die boodschap meer dan ooit met één stem de wereld insturen. Dat is het doel van deze open brief. Het is een echte cri de coeur. De tijd van beleefd vragen is lang voorbij. Hoog tijd voor onze ministers om eindelijk op te treden.

Wil je die boodschap mee uitdragen? Onderteken dan onze open brief. En deel ze met je contacten, op social media, …

TEKEN DE OPEN BRIEF HIER

Open brief

 

Beste minister, parlementslid, politicus,

 

Afgelopen zaterdag gebeurde in Izegem hetgeen waar syndici al jaren voor vrezen. U heeft ongetwijfeld de beelden gezien: de ravage in het appartementsgebouw is enorm.

Experten zeggen – ongetwijfeld terecht – dat dergelijke ontploffingen van hybride voertuigen tijdens het opladen uitzonderlijk zijn. Maar het omgekeerde is ook waar: het risico bestaat. En dat weten we al veel langer dan vandaag. Wat in Izegem gebeurde, is helaas niet het eerste voorval met elektrische voertuigen.

Toch heeft de politiek tot op heden niets ondernomen om de risico’s voor appartementsbewoners te reduceren. De smeekbedes vanuit onze sector – de syndici – kregen geen gehoor. Daarmee draagt de politiek o.i. mee verantwoordelijkheid voor wat er is gebeurd.

Die verantwoordelijkheid wordt verpletterend als u niet nu optreedt. We vragen geen overleg of dialoog maar maatregelen.

Het erge is: we vragen vandaag niets nieuws. Syndici communiceren al jarenlang wat dringend nodig is. 

Als de ontploffing in Izegem niet de aanleiding is om daar eindelijk mee aan de slag te gaan, wat dan wel? Wanneer bent u dan ongerust? 

En als u zelf niet ongerust bent, kan u dan minstens begrijpen dat appartementsbewoners het zijn? Alle syndici kregen de voorbije dagen bezorgde berichten binnen. Maar het antwoord erop moet vooral van u komen…

Wat is er nodig? 

1 Niet langer lukraak laadpalen plaatsen…

De perceptie bestaat dat wie dat wil, zomaar een laadpaal mag plaatsen in zijn garagebox. Zonder na te denken over de impact op brandveiligheid of de capaciteit van het elektriciteitsnet …. De overheid legt geen duimbreed in de weg. 

Dat kan toch echt niet de bedoeling zijn? Wie kan nog het risico inschatten als zelfs niet geweten is hoeveel laadpunten er in een gebouw zijn?

Een wettelijk kader moet  dit lukraak plaatsen van laadpalen een halt toeroepen. Met name door de vereiste dat wie een laadpaal wil plaatsen, dat als agendapunt laat agenderen op de algemene vergadering.

2 Collectieve oplossingen (load-balancing) zijn veiliger…

Het zomaar individueel plaatsen van laadpalen bemoeilijkt het traject om naar collectieve oplossingen te gaan. Die zijn nochtans effectiever en veiliger. Omdat er ook naar brandveiligheid, vermijden van laadpieken, e.d. wordt gekeken. Collectieve oplossingen kunnen collectieve fail-safes inbouwen. Maar wie zelf al een laadpaal heeft geïnstalleerd stemt meestal tegen collectieve oplossingen…

Vandaar het belang dat er eerst een beslissing wordt genomen op gebouwniveau. Als het gebouw beslist om naar een collectieve oplossing te gaan, moet dit individuele plaatsing van laadpunten uitsluiten. 

Pas als dat niet zo is, zou de individuele plaatsing van een laadpaal (mits conform de brandvereisten en de capaciteit van het net) mogelijk mogen zijn.

3 De onmiddellijke goedkeuring van het lang aangekondigde KB over brandveiligheid

Eigenlijk valt niet uit te leggen dat er vandaag nog steeds geen onderrichtingen bestaan over de maatregelen inzake brandveiligheid bij laadpunten in ondergrondse parkings. Al jarenlang wordt aangekondigd dat er een KB in opmaak is en dat dit bij de minister ‘op tafel zou liggen’. Maar het is er nog steeds niet.

Het gevolg: er is geen verplicht advies van de brandweer. En, het advies van de brandweerzones verschilt van elkaar. Dat eerste is het meest problematisch: een risicoanalyse op vlak van brandveiligheid zou altijd het startpunt moeten zijn.

4 Capaciteit van het elektriciteitsnet

Het zal u misschien verrassen maar eerlijkheid gebiedt: niemand kan vandaag snel te weten komen hoeveel laadpunten het net binnen een appartementsgebouw aankan. Die gegevens zijn niet zomaar publiek beschikbaar. Fluvius zou die ter beschikking moeten stellen, en resources voorzien om de capaciteit binnen een redelijke termijn te kunnen verhogen, indien vereist. De netbeheerder is immers bevoegd vanaf de teller naar buiten toe.

5 De werkgever komt tussen…

Op arbeidsrechtelijk vlak moet ook een en ander onderzocht worden. Het gebeurt vaak dat de werkgever tussenkomt in de plaatsing van een laadpaal. Het kan niet de bedoeling zijn dat dit eerder aanzet tot individuele plaatsing dan een collectieve oplossing.

6 Kosteloos ‘recht’ om infrastructuur in de gemene delen te plaatsen

In 2018 heeft een wetswijziging de problematiek zelfs nog in de hand gewerkt. Sindsdien bestaat er zoiets als het ‘kosteloos recht tot het plaatsen van infrastructuur in de gemene delen’. 

De voorwaarden daarvoor worden echter quasi nooit nageleefd. De wetswijziging gaf vooral het signaal dat de deur ‘wagenwijd open staat’. En velen zijn erin gedoken.

Bovendien: als het dan toch ‘volgens de regels’ gebeurt, blijkt dat die niet werkbaar zijn. 

Kortom: deze wijziging uit 2018 is contraproductief gebleken. De regeling wordt ook oneigenlijk gebruikt. Daar moet dringend iets aan gedaan worden…

Kortom: the floor is yours

Het probleem is gekend, de oplossingen ook.

Elke ramp zoals die in Izegem afgelopen zaterdag is er één teveel. Niet optreden om het risico daarop te verlagen, is nalatigheid. 

Als syndici zijn we niet enkel aan onszelf maar nog meer aan de meer dan twee miljoen appartementsbewoners in ons land verplicht om u op deze verantwoordelijkheid te wijzen. In de hoop dat onze collectieve stem u tot actie kan doen bewegen…

TEKEN DE OPEN BRIEF HIER

Enkel CIB-leden kunnen reageren op dit artikel. Ben je toch CIB-lid? Vervolledig dan je authenticatie door op de knop hieronder te klikken.
Ik ben CIB-lid